Právna poradňa

Ako zapísať otca do rodného listu?


Položiť otázku
Otázka: Ako zapísať otca do rodného listu?

Dobrý deň, je možné do rodného listu dodatočne zapísať meno otca, keďže pri narodení nášho synčeka sme to s partnerom nestihli? Potrebujeme sa obrátiť na súd, alebo postačuje na matrike nejaké čestné vyhlásenie? Ak je nutné ísť na súd, aké sú poplatky? Ďakujem.

Odpoveď advokáta na trestné právo: Ako zapísať otca do rodného listu?

Dobrý deň, podľa § 90 a 91 zákona o rodine, ak nie je otcovstvo určené podľa domnienky otcovstva manžela matky, možno ho určiť súhlasným vyhlásením oboch rodičov. Za otca sa považuje muž, ktorého otcovstvo bolo určené súhlasným vyhlásením rodičov. Súhlasné vyhlásenie rodičov musí byť urobené pred matričným úradom alebo pred súdom. Otcovstvo teda možno určiť pred orgánom obce alebo mestskej časti, ktorá vedie matriku, v ktorej je dieťa zapísané. Následne matričný úrad zapíše do knihy narodení ako otca muža, ktorý s matkou súhlasne vyhlásil, že je otcom dieťaťa.

Obhajca Ficek
JUDr. Milan Ficek

Advokát na trestné právo

zobraziť 7.953 recenzií
Môžem po rokoch uznať otcovstvo dieťaťa na matrike?

Dobrý deň, po niekoľkých rokoch sa matka rozhodla požiadať o váš súhlas s potvrdením otcovstva a neviete, ako ďalej postupovať. V takom prípade je dôležité obrátiť sa na príslušný matričný úrad podľa miesta narodenia dieťaťa. Tam sa môžete informovať o možnostiach a potrebných krokoch na potvrdenie otcovstva. Spravidla je potrebné osobne navštíviť matriku spolu s matkou dieťaťa a predložiť doklady totožnosti. Následne sa spíše zápis o určení otcovstva pred matričným úradom. Ak si nie ste istý postupom, môžete využiť aj konzultáciu s právnikom alebo sa obrátiť na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, kde vám poradia a vysvetlia všetky detaily. Ak by ste mali ďalšie otázky, neváhajte sa opýtať.

24.07.2025
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň,
v prípade, ak matka súhlasila, tak určiť otcovstvo sa dá jednoducho formou súhlasného vyhlásenia rodičov. Toto vyhlásenie môžete urobiť pred matričným úradom alebo súdom. Otcovstvo teda možno určiť pred orgánom obce alebo mestskej časti, ktorá vedie matriku, v ktorej je dieťa zapísané. Následne matričný úrad zapíše do knihy narodení, ako otca muža, ktorý s matkou súhlasne vyhlásil, že je otcom dieťaťa.

24.07.2025
Môže byť otec zapísaný do rodného listu dieťaťa, ak je matka neplnoletá?

Dobrý deň, ak partnerka ešte nemá 18 rokov a čaká dieťa s partnerom, ktorý už dovŕšil 18 rokov, môžeme požiadať súd o zapísanie otca do rodného listu ako otca a zákonného zástupcu? Je na súde potrebný súhlas jej rodičov alebo stačí súhlas nás dvoch? Ďakujem.

31.03.2025
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň,
najprv bude potrebné určiť otcovstvo k dieťaťu. V prípade, ak sa neuplatní domnienka otcovstva manžela, tak je potrebné urobiť toto tzv. súhlasným vyhlásením rodičov. Nakoľko je jeden z rodičov maloletý, tak potom je potrebné tento úkon urobiť pred súdom. Návrh sa podáva na súd v obvode, ktorého má matka trvalý pobyt. 

31.03.2025
Čo potrebujeme na súhlasné vyhlásenie otcovstva, ak je otec cudzinec?

Dobrý deň, chcem sa spýtať. Mám priateľa, cudzinca z Čiech. Ja som zo Slovenska a čakáme spolu dieťa. Čo potrebujeme na podpísanie otcovstva? Ďakujem za odpoveď.

03.02.2025
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň,

v prípade uznania otcovstva zo strany otca-cudzinca a občianky SR je potrebné, aby obaja rodičia vykonali súhlasné vyhlásenie o otcovstve. Toto vyhlásenie môžu urobiť na matričnom úrade, kde sa narodilo dieťa, alebo ak sa dieťa narodí v cudzine, bude potrebné navštíviť osobitnú matriku. Na matričný úrad si so sebou prineste doklady totožnosti, následne matričný úrad zapíše do knihy narodení ako otca muža, ktorý s matkou súhlasne vyhlásil, že je otcom dieťaťa.

03.02.2025
Je možné určiť otcovstvo a zapísať otca do rodného listu aj bez jeho súhlasu?

Dobrý deň, prosím vás o radu, ako postupovať. Mám 16-ročného syna, jeho otec je cudzinec (Srbsko) a nebol zapísaný v rodnom liste dieťaťa. Donútiť ho nebolo možné, a ani som to na silu nechcela. Samozrejme, vedome som sa vzdala nároku na výživné a som slobodná matka dobrovoľne. Situácia sa však zmenila, môj syn žiada, aby sa jeho biologický otec zapísal do jeho rodného listu. Ako by som mala správne postupovať, pokiaľ on odmieta prísť na Slovensko za účelom vyhlásenia a zapísania do rodného listu na matrike? Ďakujem veľmi pekne za pomoc.

18.09.2024
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň,


ak biologický otec odmieta dobrovoľne priznať otcovstvo, môže sa otec určiť súdnou cestou. Podajte návrh na určenie otcovstva na príslušný súd podľa bydliska mal. dieťaťa podľa § 94 a nasl. zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine. V tomto konaní môže biologický otec byť povinný podstúpiť genetické testy, ak bude otcovstvo popierať. Potom, čo súd rozhodnutím určí otcovstvo biologickému otcovi, matrika vykoná zápis biologického otca do rodného listu vášho syna. Tento postup je zložitejší než by bolo určenie otcovstva súhlasným vyhlásením rodičov. Mometntom zápisu otca do rodného listu dieťaťa mu vzniknú rodičovské práva a povinnosti, a síce vznikne mu aj vyživovacia povinnosť a právo styku s dieťaťom. O tomto (o výške vyživovacej povinnosti) môže súd taktiež rozhodnúť na Váš návrh. 


18.09.2024

Trápi vás "Ako zapísať otca do rodného listu?" a chcete pomôcť?

Ako zapísať otca do rodného listu dieťaťa bez jeho súhlasu?

Dobrý deň, chcela by som dať otca na rodný list. Ako mám postupovať? Som samoživiteľka. Neplatí ani na malého vôbec nič, a práveže viem, že pracuje na čierno a má peniaze. Mám veľa dôkazov na toto tvrdenie.

12.05.2022
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň, podľa ust. § 90 a 91 zákona o rodine, ak nie je otcovstvo určené podľa domnienky otcovstva manžela matky, možno ho určiť súhlasným vyhlásením oboch rodičov. Súhlasné vyhlásenie musí byť urobené pred matričným úradom alebo pred súdom. Ak otec nebude s určením otcovstva súhlasným vyhlásením pred matrikou súhlasiť, je tu možnosť určiť otcovstvo pomocou súdu. Vy ako matka môžete podať návrh na určenie otcovstva k vášmu mal. dieťaťu. Svoj návrh môžete podložiť aj konkrétnymi dôkazmi. Za otca súd bude považovať toho, kto s matkou dieťaťa súložil v čase, od ktorého neprešlo do narodenia dieťaťa menej ako 180 a viac ako 300 dní. Toto platí, ak jeho otcovstvo nevylučujú závažné okolnosti. Na podanie návrhu je miestne príslušný súd, v ktorého obvode má mal. dieťa bydlisko. Ak takého súdu niet, je príslušný všeobecný súd matky, inak všeobecný súd toho, koho otcovstvo má byť určené alebo zapreté. S konaním o určenie otcovstva je spojené konanie o úprave výkonu rodičovských práv a povinností a o výžive maloletého, čo má za následok, že súd ak určí, že tento muž je otcom vášho dieťaťa rozhodne aj o plnení jeho vyživovacej povinnosti vo vzťahu k mal. dieťaťu. 

12.05.2022
Môže matka bez podpisu otca určiť priezvisko dieťaťa pri zápise narodenia?

Dobrý deň, o chvíľu budem rodiť. Nie som vydatá. Už mám vybavenú zápisnicu o určení otcovstva. Problém je, že otec nemôže podpísať vyhlásenie o mene dieťaťa, pretože je v nemocnici. Ako vybavím rodný list?

25.11.2021
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň,

k vybaveniu rodného listu je potrebné mať k dispozícii hlásenie o narodení dieťaťa, ktoré zasiela matrike zdravotnícke zariadenie a vyhlásenie o mene dieťaťa, ktoré musí byť podpísané oboma rodičmi. Ako matka ho podpíšte ešte v pôrodnici a otec pri preberaní rodného listu. Ak by bol otec dlhšie v nemocnici a nemohol sa po rodný list osobne dostaviť, môže sa nechať Vami splnomocniť na tento úkon. V takom prípade však predložte matrike aj otcom podpísané vyhlásenie, že s menom dieťaťa súhlasí. 

25.11.2021
Je možné zapísať biologického otca adoptovaného dieťaťa do rodného listu bez manželstva?

Dobrý deň, mám adoptované dieťa. Rok po adopcii som bola zahrnutá do rodného listu ako matka a dieťa začalo používať moje priezvisko. Dlhodobo žijem s priateľom, s ktorým sme sa rozhodli, že ho chceme uviest v rodnom liste dieťaťa ako otca. Nie sme manželia, je to možné? Čo k tomu potrebujeme?

06.03.2020
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň, vzhľadom na to, že dieťa už osvojené je (má v RL zapísaného aspoň jedného rodiča) je najjednoduchšou, a podľa nášho názoru, jedinou cestou k osvojeniu dieťaťa Vaším partnerom, že si ho osvojí ako manžel matky. Osvojenie dieťaťa osamelou osobou je možné iba vo výnimočných prípadoch, a to podľa ustanovenia § 97 a nasl. v spojení s § 100 Zákona o rodine. Práve prípad osvojovania dieťaťa manželom matky upravuje ustanovenie § 100 ods. 3 Zákona o rodine. Ak budete obaja s osvojením súhlasiť, ide o veľmi rýchly a formálny postup súdu, avšak musíte byť v čase osvojovania manželmi.

06.03.2020
Musia byť pri súhlasnom vyhlásení o určení otcovstva na matrike prítomní obaja rodičia naraz?

Dobrý deň, je nevyhnutné, aby pri súhlasnom vyhlásení na matrike boli prítomní obaja rodičia naraz? Alebo môže súhlasné vyhlásenie najprv podpísať matka a následne otec? Ide o zápis už dospelého jedinca. Ďakujem.

05.02.2020
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň, nie je potrebné, aby sa tohto úkonu zúčastnili súčasne. Je však potrebné, aby vyhlásenia boli urobené na tej istej matrike.

05.02.2020

Trápi vás "Ako zapísať otca do rodného listu?" a chcete pomôcť?

Po zapísaní otca do rodného listu pošle matrika nový rodný list na matriku trvalého pobytu?

Dobrý deň, rada by som sa opýtala na určitú otázku týkajúcu sa rodného listu. Synovho otca som nepripísala do rodného listu, avšak teraz by som to chcela urobiť. Jeho otec je momentálne vo väzení a toto by mi mohlo pomôcť. Chcela by som však vedieť, či novovystavený rodný list na matrike bude poslaný na matriku trvalého bydliska? Vopred ďakujem za odpoveď.

24.06.2019
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň,

podľa § 90 a 91 zákona o rodine, ak nie je otcovstvo určené podľa domnienky otcovstva manžela matky, možno ho určiť súhlasným vyhlásením oboch rodičov. Za otca sa považuje muž, ktorého otcovstvo bolo určené súhlasným vyhlásením rodičov. Súhlasné vyhlásenie rodičov musí byť urobené pred matričným úradom alebo pred súdom. Matrikár by podľa nášho názoru mohol prísť aj do tej, ktorej väznice, aby súhlasné vyhlásenie mohol urobiť aj otec dieťaťa. Otcovstvo teda možno určiť pred orgánom obce alebo mestskej časti, ktorá vedie matriku, v ktorej je dieťa zapísané. Následne matričný úrad zapíše do knihy narodení ako otca muža, ktorý s matkou súhlasne vyhlásil, že je otcom dieťaťa.

Nový rodný list si vyzdvihnete na tej matrike, na ktorej máte dieťa zapísané aj teraz osobne. 

Ak otec nebude so súhlasným vyhlásením pred matrikou súhlasiť, je tu možnosť určiť ho pomocou súdu. Vy ako matka môžete navrhnúť, aby otcovstvo určil súd. Za otca súd bude považovať toho, kto s matkou dieťaťa súložil v čase, od ktorého neprešlo do narodenia dieťaťa menej ako 180 a viac ako 300 dní. Toto platí, ak jeho otcovstvo nevylučujú závažné okolnosti. 

24.06.2019
Vzniká nárok na výživné, keď otec dieťaťa nie je uvedený v rodnom liste?

Dobrý deň, nechcem uviesť otca dieťaťa v rodnom liste. Ako to bude s alimentami, keď bude otec neznámy? Nebudem od neho dostávať na dieťa žiadne peniaze? Ďakujem za odpoveď.

09.09.2018
Odpoveď advokáta na trestné právo:

Dobrý deň,

práva a povinnosti vznikajú otcovi, až keď sa považuje za právneho otca (ak je určený na základe jednej z domnienok, ako otec). Ak nebude uvedený v rodnom liste, môže sa brániť tým, že on nie je otec a nemusí Vám výživné platiť. Ak by tak urobil, môžete podať návrh na určenie otcovstva. Na základe toho by ste už mohli žiadať výživné. Samozrejme záleží aj na jeho ochote. Ak si uvedomuje svoje povinnosti, potom by mohol platiť aj dobrovoľne, bez uvedenia v rodnom liste. 

09.09.2018
O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek je advokát s viac ako 15-ročnou praxou, špecializujúci sa na trestné právo, najmä na obhajobu v trestnom konaní, trestné oznámenia, výsluchy, väzbu, trestné činy proti majetku a hospodársku trestnú činnosť. V advokácii pôsobí od roku 2010 a je zapísaný v Slovenskej aj Českej advokátskej komore. Ako uznávaný právny odborník pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a poskytuje právne komentáre aj pre Markízu, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v médiách Forbes, Hospodárske noviny a Trend. Pod jeho vedením patrí Ficek&Partners medzi rešpektované advokátske kancelárie na Slovensku.